Kwaliteitssysteem – Kwaliteitshandboek
Het Kwaliteitshandboek is een belangrijk onderdeel van de documentatie van het kwaliteitsmanagementsysteem. Het handboek bevat de implementatie van de NEN-EN-ISO 9001:2015 bij WKTL. Het handboek is verder gedefinieerd in de hoofdstukken : Organisatie en kwaliteit, Beheers en Verbeterprocedures, de Primaire procedures en Ondersteunende Procedures.
Een procedure is opgesteld om te beschrijven wie, wat en wanneer men iets moet doen in een bepaalde situatie bij WKTL. Procedures geven aan hoe de verantwoordelijkheden zijn verdeeld en waar de informatie wordt vastgelegd.
Om te voorkomen dat medewerkers belast worden met irrelevante informatie is het “Chauffeurshandboek” opgezet. Dit handboek bevat de specifieke werkinstructies voor de chauffeurs. In werkinstructies staat specifiek beschreven hoe bij de uitvoering van specifieke taken gehandeld moet worden. Het handboek bevat ook formulieren die in de organisatie worden gebruikt om alle gegevens eenduidig vast te leggen.
Hoofdstuk 1 – Organisatie en kwaliteit |
1.010 Inhoudsopgave |
1.020 Bedrijfsbeschrijving |
1.030 Organogram, functies en verantwoordelijkheden en bevoegdheden |
1.040 Beleid en doelstellingen |
1.050 Eisen (klant / branche) |
1.060 Overlegstructuur |
1.070 Personeel en opleiding |
1.080 Opzet kwaliteitsmanagementsysteem (KMS) |
1.090 Beheer van het KMS |
1.100 Risico’s en kansen |
1.110 Samenhang processen |
Hoofdstuk 2 – Beheers- en verbeterprocedures |
2.010 Documentbeheer |
2.020 Beheer van kwaliteitsregistraties |
2.030 Interne Audits |
2.040 Klantklachten en Corrigerende maatregelen |
2.050 Beschermen van verwerkingen persoonsgegevens |
Hoofdstuk 3 – Primaire processen |
3.010 Primaire (doorloop) proces |
3.020 Offerte, opdracht en wijzigingen |
3.030 Werkvoorbereiding en planning |
3.040 Inkoop |
3.050 Uitvoeren ritten |
Hoofdstuk 4 – Ondersteunende processen |
4.010 Klanttevredenheid |
4.020 Leveranciersbeoordeling |
4.030 Directiebeoordeling |
De paragrafen 7.1.5 (Middelen voor monitoring en meten) en 8.3 (ontwerp en ontwikkeling van producten en diensten) uit de NEN-EN-ISO 9001/2015, achten wij niet van toepassing en zijn derhalve uitgesloten.